Atrakcyjny, oryginalny i uzbrojony po zęby w wartościowe informacje: Twój content jest gotowy do walki o dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców. Czy zobaczysz uniesione w górę kciuki, a Twoja wiadomość zdąży trafić do odpowiedniego audytorium, zanim zagłuszy ją ćwierkająca konkurencja? Oto 9 sposobów na skuteczną dystrybucję treści w internecie.
Sposoby dystrybucji treści:
- Paid media (media płatne) – np. publikacja artykułów na witrynach, reklama w Google AdWords;
- Owned media (media własne) – np. blogi firmowe, fan page w mediach społecznościowych;
- Earned media – np. komentarze, udostępnienia, tweety.
Im więcej kanałów dystrybucji wykorzystasz, tym większa szansa, że dotrzesz do potencjalnych klientów. Wybierając sposoby promocji, musisz określić grupę docelową, uwzględniając aktualne trendy i odpowiednio skonstruować przekaz. Użytkownikowi posiadającemu łatwy dostęp do informacji nie wystarczy zapewnienie, że dany produkt jest najtańszy, najmodniejszy czy najskuteczniejszy. Błyskawicznie porówna ofertę z konkurencją, a jeśli przyłapie Cię na kłamstwie lub półprawdzie, natychmiast straci zaufanie. A na nim właśnie bazuje skuteczny content marketing – zadowolony klient będzie najlepszym heroldem Twojej marki!
1. SEO
Zanim jednak wyślesz swój content do walki o obecność w wyszukiwarce, wyposaż go w odpowiednią broń, czyli słowa kluczowe. Będą działać jak czerwona chorągiewka pozwalająca użytkownikom odnaleźć dokładnie to, czego szukają. Tworząc teksty, wykorzystuj frazy długiego ogona, czyli long tail, dające możliwość uzyskania wyższego współczynnika konwersji, niż frazy o wysokiej konkurencyjności np. firma zajmująca się wyposażaniem biur może stworzyć artykuł poradnikowy zawierający frazę: „ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze”, dając klientom praktyczne wskazówki doboru mebli ułatwiających wielogodzinną pracę przed ekranem. Znalezienie właściwych słów kluczowych ułatwią Ci takie narzędzia jak Google Keyword Planner, SEMSTORM, Keywordtool i UberSuggest.
2. Social media: Facebook, Twitter, LinkedIn
Pamiętaj o działaniach na froncie social media! Każda firma powinna prowadzić fan page na Facebooku i Twitterze, a w przypadku branży B2B także na LinkedIn.
Co umieszczać w serwisach społecznościowych? Przede wszystkim linki prowadzące do artykułów na stronie i blogu firmowym. W budowaniu zaangażowania użytkowników pomocne będą także ciekawostki branżowe, materiały video o charakterze poradnikowym, infografiki skłaniające do dyskusji, informacje o osiągnięciach marki lub zdjęcia przedstawiające pracę firmy od kuchni. Nie bądź bierny! Odpowiadaj na komentarze pod postami, bierz udział w dyskusjach internautów, bądź wszędzie tam, gdzie pojawiają się pytania lub wątpliwości. Im więcej postów, hasztagów i komentarzy, tym większa szansa, że Twój wpis dotrze do osób zainteresowanych danym tematem lub zagadnieniem. Wykorzystaj na swojej stronie kilka najpopularniejszych wtyczek społecznościowych, umożliwiających odbiorcom błyskawiczne udostępnianie treści. Korzystaj z narzędzi ułatwiających dystrybucję contentu w social media takich jak: TweetDeck, Buffer czy Prowly.
Przykładowy post na stronie w serwisie Facebook.com
Statystyki zaangażowania użytkowników na podstawie Buzzsumo.com
3. Artykuły publikowane na serwisach zewnętrznych
Publikacja wartościowych i atrakcyjnych wizualnie treści na serwisach zewnętrznych sprawdza się w walce o wizerunek marki, przyczynia się również do generowania ruchu na stronie oraz pozyskiwania bardzo wartościowych linków. Dopasowanie tematyki portalu do treści artykułu jest konieczne w dotarciu do grupy docelowej. Zamieszczony na portalu branżowym tekst o charakterze eksperckim, poradnik lub wywiad spełniający potrzeby danej społeczności, przełoży się na wzrost zaufania klientów do marki.
Możesz wyszukać serwisy oferujące publikację artykułów na własną rękę lub skorzystać z platform współpracujących z wieloma wydawcami takich jak WhitePress. Koszt zamieszczenia tekstu jest uzależniony m.in. od renomy serwisu czy liczby unikalnych użytkowników. Dokonując selekcji, sprawdź ruch na danej witrynie. Skorzystaj z informacji, które podaje WhitePress lub z narzędzi takich jak Alexa czy SimilarWeb. O narzędziach pomagających oszacować ruch na stronie pisaliśmy tutaj. Nie należy oczywiście spodziewać się ruchu w wielkości całej widowni strony. Artykuły w serwisach zewnętrznych nie powinny także zastąpić publikacji na blogu firmowym, lecz stanowić uzupełnienie przyjętej strategii.
Przykład artykułu opublikowanego w serwisie archiweb.pl; źródło: Google.com
4. Newsletter
Według badań przeprowadzonych przez Content Marketing Institute, które uwzględniliśmy w naszej infografice, w roku ubiegłym newsletter wygrał walkę o miano najefektywniejszego kanału dystrybucji treści. Wiadomości e-mail podtrzymujące więź z klientem, zawierające treści edukacyjne, prezentujące informacje o nowych produktach lub publikacjach to doskonały sposób komunikacji. Trzeba jednak uważać, aby nie przekroczyć, niekiedy bardzo cienkiej, granicy między informowaniem a spamowaniem (a tego ostatniego klienci Ci nie darują).
Intrygujący newsletter ze strony jasonhunt.pl
Atrakcyjny wizualnie newsletter ze strony dawanda.com
5. Informacje prasowe
Wartościowy content możesz rozesłać do biur prasowych, dołączając do niego krótką notkę zachęcającą do przeczytania artykułu. Jeśli opracowane przez Ciebie treści będą bardzo wysokiej jakości oraz zgodne z tematyką danego portalu, istnieje szansa, że zostaną opublikowane przez inne serwisy, wraz z linkiem odsyłającym do Twojej strony. A Ty zdobędziesz kolejny front.
6. Media własne: strona www, blog lub vlog firmowy
Publikacja treści na blogu firmowym buduje trwały związek z odbiorcą. Użytkownik ma poczucie, że sprzedający nie jest zainteresowany wyłącznie upłynnieniem towaru, ale troszczy się także o dobro klienta. Posługując się wspomnianymi już narzędziami do wyszukiwania słów kluczowych oraz informacjami z Google Trends dowiesz się, czego Twoi odbiorcy potrzebują. Jak przemalować rower, jak przygotować plik do druku, a może gdzie znaleźć kreatywny prezent na Dzień Dziecka? Tworząc eksperckie wpisy na bloga, jawisz się jako specjalista w danej dziedzinie. Pamiętaj jednak, aby dbać o rzetelność i atrakcyjność publikowanych treści. W przeciwnym wypadku narazisz się na utratę zaufania, ponosząc znaczne straty w swoich oddziałach.
Przykład bloga firmowego marki Nobiles; źródło: Google.com
7. Platformy reklamowe
Pozwalają dotrzeć do ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców za pomocą wyszukiwanych przez nich fraz kluczowych, ich zainteresowań, lokalizacji, a nawet płci i wieku. Dobry strateg wie, jak ważna jest skrupulatna analiza każdego posunięcia. Płatna kampania pozwala na bieżąco kontrolować efekty wprowadzanych zmian i usprawniać dotychczasowe działania poprzez m.in. modyfikowanie stawek, czy dobieranie lub wykluczanie słów kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników.
Sposobem na dotarcie do określonej grupy odbiorców są kampanie w wyszukiwarce Google (za pomocą AdWords), sieciach kontekstowych Google Display Network AdKontekst, a także sieciach reklamy natywnej Content Stream. Dobrym sposobem na promocję są również posty sponsorowane oraz Social Ads dostępne na Facebooku. Odpowiedni dobór artykułu do tematyki portalu daje reklamodawcy większą szansę na uzyskanie wartościowego ruchu na stronie, a pojawiająca się w tych kanałach reklama natywna, będąca integralną częścią prezentowanej użytkownikowi treści, nie budzi negatywnych skojarzeń. Agresywna reklama jest jak uliczny domokrążca, któremu zatrzaskujemy drzwi przed nosem. Reklama natywna jest jak ukochany wujek, którego historie bawią, wzruszają i zapadają w pamięć.
Przykład promocji porad dotyczących kamienicy nerkowych za pomocą Google AdWords
8. Marketing szeptany (buzz marketing)
Nie bez powodu do tej formy marketingu przylgnęło dźwiękonaśladowcze słówko buzz oznaczające brzęczenie lub bzyczenie. Działania prowadzone na forach internetowych, blogach i portalach społecznościowych na naszym rodzimym gruncie zostały skojarzone z szeptem, z jakim przekazuje się plotki i bawi się w głuchy telefon. Cel jest jednak ten sam: nakłonienie użytkowników do dyskusji o danym produkcie, nienachalna promocja oraz odesłanie odbiorców do udostępnionych przez nas treści. Doświadczony strateg wie, że informacje przekazywane ściszonym głosem pozwalają wygrać niejedną bitwę. Marketing szeptany wymaga jednak stałego monitorowania internetu w poszukiwaniu miejsc, w których toczą się rozmowy o marce lub produkcie oraz wchodzenia w interakcje z użytkownikami.
9. Wpisy gościnne
Znajdź sojusznika w walce o dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców! Publikacja wpisów gościnnych to kolejny sposób na skuteczną dystrybucję contentu. Oczywiście pod warunkiem, że tekst posiada wartość dla użytkowników danej witryny. Poszukiwanie serwisu rozpocznij od wyselekcjonowania powiązanych tematycznie z artykułem, który chcesz opublikować, oraz sprawdzenia poziomu ruchu za pomocą wspominanych wcześniej narzędzi. Popularność bloga i zasięg umieszczanych tam postów możesz ocenić również po liczbie (i jakości) komentarzy oraz udostępnień. Wpisy o charakterze gościnnym mają dużą wartość zarówno dla właściciela serwisu, jak i autora tekstu. Udostępniający swoją witrynę zyskuje wartościowe treści, generujące ruch na stronie, a autor artykułu daje się poznać jako ekspert w danej dziedzinie.
Przykład wpisu gościnnego zamieszczonego na blogu lexy.com.pl; źródło: Google.com
Uff, to już koniec, teraz możesz spokojnie udać się na zasłużony odpoczynek… Nic z tego! Żadne z wyżej wymienionych działań bez nadzoru wprawnego stratega nie przyniesie oczekiwanych efektów. Kontrolę nad udostępnioną treścią ułatwią Ci takie narzędzia jak Google Analytics lub Brand24. Pierwsze umożliwi pomiar ruchu na Twojej stronie z zamieszczonych treści, jak i jego jakości. Drugie umożliwia pełny nadzór nad pojawiającymi się w sieci informacjami na temat danej marki lub produktu m.in. za pomocą monitorowania fraz kluczowych.
Czy dobry content ma szansę wyjść z tej bitwy zwycięsko? Choć istnieje spora szansa, że będzie chętnie udostępniany i komentowany przez użytkowników, bez dodatkowych działań promocyjnych może bardzo szybko zatonąć pod naporem zalewających sieć nowych treści.