Mobile-first indexing, czyli po pierwsze mobile
Większość wyszukiwań w Google obecnie odbywa się na urządzeniach przenośnych, jednak ranking mobilnych wyników tworzony jest nadal w oparciu o treść zawartą na tradycyjnych (desktopowych) wersjach stron. Powoduje to nieraz dostarczenie nieadekwatnych wyników użytkownikom mobilnym, ponieważ dość często wersje stron na urządzenia przenośne mają znacznie mniej contentu od wariantów witryn na komputery.
Mobile-first indexing
Aby poprawić jakość rezultatów wyszukiwania Google rozpoczął eksperymenty w działaniu swojego indeksu stron. Docelowo algorytmy Google będą w pierwszej kolejności wykorzystywać zawartość mobilnej wersji strony dla ustalenia jej pozycji w SERP, a także dla zrozumienia zawartych na niej danych strukturalnych i wyświetlenia odpowiedniego opisu na listach wyników:
our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results.
W komunikacie poinformowano ponadto, że indeks wyszukiwania Google pozostanie pojedynczym indeksem stron i aplikacji, czym sprostowano jakoby źle zinterpretowane słowa pracownika Google, Gary Illyes’a o planach stworzenia oddzielnego indeksu mobilnego:
Rys. 1. Tweet inżyniera Google – Paul’a Haahr’a
Eksperymenty z indeksem mają być wg zapowiedzi Google prowadzone ostrożnie w małej skali w nadchodzących miesiącach i dopiero po upewnieniu się co do pozytywnych wrażeń użytkowników zmiany mają zostać wprowadzone w szerokim stopniu.
Co to oznacza dla właścicieli witryn?
Omawiany przeskok w sposobie indeksowania stron przez Google będzie miał bardzo duży wpływ na pozycjonowanie witryn. Treści umieszczone w mobilnej wersji strony będą wpływały bowiem nie tylko na jej pozycje w mobilnych wynikach Google, ale także w rezultatach dla komputerów stacjonarnych. Brak wariantu witryny na urządzenia przenośne, jego niedostosowanie do wymogów Google „Mobile friendly”, zredukowana objętość treści w wersji mobile – te wszystkie czynniki skutkować będą niższymi miejscami serwisu w rezultatach Google zarówno dla mobile jak i desktop. Komunikat Google potraktować można więc jako ostatni dzwonek do stworzenia pełnowartościowej, użytecznej, przyjaznej dla użytkowników i robotów Google mobilnej wersji strony.
Na co należy zwrócić uwagę?
Choć proces kierowania się Google w stronę indeksu wyszukiwania skupionego na mobile dopiero się rozpoczął, już teraz warto podjąć kroki by dostosować się do nachodzących zmian:
- W przypadku stron responsywnych i stosujących dynamiczne serwowanie treści, które posiadają taką samą zawartość i dane strukturalne zarówno dla użytkowników mobile jak i desktop, nie ma potrzeby wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji.
- Dla strony skonfigurowanej na wyświetlanie innych treści i danych strukturalnych w zależności od urządzenia zalecane są następujące zmiany i kontrole:
- Sprawdzenie czy dostarczane są takie same dane strukturalne dla wersji mobile i desktop. Weryfikacji dokonać można za pomocą narzędzia do testowania danych strukturalnych w Google Search Console (GSC). Porównać należy, czy wyniki testu dla dwóch adresów (mobile i desktop) tej samej strony przyniosą takie same rezultaty.
W przypadku stron na urządzenia przenośne unikać należy dodawania dużej ilości oznaczeń strukturalnych niezwiązanych ściśle z rodzajem treści danego dokumentu.
- Wykorzystanie narzędzia do testowania pliku robots.txt (w ramach GSC) w celu upewnienia się, że mobilna wersja strony jest dostępna dla robota Google.
- Nie ma potrzeby wprowadzania zmian w linkach kanonicznych witryny. Nadal będą one wykorzystywane przez Google jako wskazówki pomagające wyświetlić właściwe rezultaty dla wyszukiwań mobilnych i desktopowych.
- Sprawdzenie czy dostarczane są takie same dane strukturalne dla wersji mobile i desktop. Weryfikacji dokonać można za pomocą narzędzia do testowania danych strukturalnych w Google Search Console (GSC). Porównać należy, czy wyniki testu dla dwóch adresów (mobile i desktop) tej samej strony przyniosą takie same rezultaty.
- Właściciele stron i webmasterzy powinni dodać i zweryfikować w GSC także mobilną wersję witryny (jeśli jest to wariant z osobnym adresem, przykładowo m.domena.pl).
- Jeżeli serwis www posiada tylko wersję na komputery będzie on nadal tak samo indeksowany, nawet jeśli Google użyje klienta dla mobile do jego przeglądania.
Na blogu Google wskazano, że w pełni funkcjonalna strona desktopowa może być lepsza od niekompletnej i niesprawnej wersji mobilnej, dlatego taki wariant lepiej uruchomić dopiero gdy będzie całkowicie ukończony.
W dalszym okresie przekazywane mają być kolejne komunikaty od Google towarzyszące postępom przy migracji systemów.
Jak testować stronę mobile?
Stopień dostosowania serwisu do wyświetlania na urządzeniach przenośnych sprawdzić możemy za pomocą dwóch narzędzi online udostępnionych przez Google:
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
https://testmysite.thinkwithgoogle.com/
Pierwsze z nich weryfikuje czy badana strona spełnia kryteria Google dla witryn przyjaznych użytkowników mobilnym – „Mobile friendly” i w razie wykrycia problemów przedstawia elementy niezgodne z wymaganiami.
Drugie narzędzie oprócz łącznej oceny za „przyjazność” strony dla mobile, prezentuje także ocenę szybkości jej ładowania na urządzeniach przenośnych i komputerach, co również jest ważnym czynnikiem rankingowym uwzględnianym przez algorytm Google.
Rys. 2. Przykładowe wyniki testu na stronie testmysite.thinkwithgoogle.com
Przydatne informacje i porady dotyczące optymalizacji stron mobilnych pod kątem algorytmów i zmian w Google znajdziecie w zakładce na naszym blogu: Mobile SEO.