Google znowu na celowniku Komisji Europejskiej. Już niedługo Unia może zażądać od internetowego giganta z Kalifornii oraz innych wyszukiwarek i platform e-commerce, aby dostarczały więcej informacji na temat swoich sygnałów rankingowych. Jakie jeszcze zmiany planuje Bruksela?
Unia Europejska żąda od Google większej przejrzystości
Komisja Europejska szykuje regulacje przeciw dominacji internetowych gigantów. Według raportu agencji Reuters (który można znaleźć tutaj) Komisja Europejska planuje wprowadzenie nowych przepisów, które w niedalekiej przyszłości zmuszą wyszukiwarki internetowe i platformy e-commerce takie jak Google, Apple czy Amazon do opisania i wyjaśnienia, jak i w jakim stopniu mechanizmy rankingowe uwzględniają jakość oferowanych usług i produktów. Regulacje mają na celu wyeliminowanie potencjalnie szkodliwych praktyk handlowych i zwiększenie konkurencyjności mniejszych podmiotów.
Zgodnie z nowymi założeniami Komisja Europejska będzie wymagać także powiadomienia z 15-dniowym wyprzedzeniem o planowanych zmianach w zasadach i warunkach korzystania z usług oraz podania informacji, dlaczego na firmę została nałożona kara lub dlaczego dana strona została usunięta z wyników wyszukiwania.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku Google otrzymał grzywnę w wysokości 2,4 miliarda euro za nadużywanie dominującej pozycji w wyszukiwarce do promowania własnych serwisów zakupowych. Po ogłoszeniu wyroku Google stanowczo zaprzeczał oskarżeniom i zapowiadał odwołanie się od decyzji Komisji.
Nowy wniosek ma zostać opublikowany w kwietniu. Aby wszedł w życie, musi zostać przegłosowany przez Parlament Europejski oraz państwa członkowskie. Z ciekawością będziemy przyglądać się proponowanym przez Brukselę zmianom.