Serwisy społecznościowe niewątpliwie są bardzo ważnym narzędziem marketingowym. Mogą generować bardzo duży ruch na stronie internetowej, zwiększać sprzedaż, budować autorytet czy poprawiać rozpoznawalność firmy, marki lub osoby. Często pojawia się jednak pytanie wywołujące liczne dyskusje – czy social media oddziałuje na pozycje osiągane przez strony w wynikach Google?
Nie, Social Media nie wpływa bezpośrednio na pozycje w Google
Istnieje wiele argumentów wskazujących, że działania na portalach społecznościowych nie mają bezpośredniego wpływu na efekty pozycjonowania witryny. Wg oficjalnej wypowiedzi z 2014 r. ówczesnego pracownika Google, Matta Cuttsa, sygnały społecznościowe z Facebooka i Twittera nie są uwzględniane przez algorytmy wyszukiwania (więcej tutaj).
Jak stwierdził Cutts, Facebook i Twitter traktowane są przez Google tak jak wszystkie inne strony w sieci i wskaźniki takie jak liczba obserwujących czy liczba like’ów nie stanowią czynników rankingowych algorytmu wyszukiwarki. Potwierdzone zostało to dość niedawno przez innego przedstawiciela Google, Gary Illyes’a:
Rys.1. Tweet Gary Illyes’a zapytanego czy algorytm Google uwzględnia Social Media
@RicardoBlanco take a look at this video. https://t.co/zPKuZRNaoy
The short version is, no, we don’t@louisgray @PRNews @JohnMu— Gary Illyes ᕕ( ᐛ )ᕗ (@methode) 7 czerwca 2016
Źródło: twitter.com/methode
Brak bezpośredniego wpływu sygnałów społecznościowych na pozycje w rezultatach wyszukiwania potwierdza także badanie przeprowadzone przez Searchmetrics (link). W jego analizie czynniki związane z social media otrzymały ocenę istotności „0”, oznaczającą brak wpływu na ranking Google.
Rys. 2. Fragment badania Searchmetrics z 2015 r. dotyczącego czynników rankingowych Google
Źródło: searchmetrics.com
Co prawda badania pokazują, że istnieje powiązanie między różnymi wskaźnikami społecznościowymi, a pozycjami stron w Google, lecz analizy te nie wskazują na ich bezpośrednią zależność, a tylko przedstawiają fakt, że witryny na wyższych miejscach często są bardziej aktywne w social media. Nie oznacza to, że ich wysokie pozycje są efektem tej aktywności, ponieważ na ranking Google wpływają setki innych czynników.
Tak, powinieneś prowadzić profile społecznościowe
Oprócz wskaźników zaangażowania (liczby tweetów, udostępnień, komentarzy, obserwujących itp.) nie można zapominać o ważnej kwestii, jaką są linki do witryny prowadzące z mediów społecznościowych. Jest to czynnik, na który głównie zwracają uwagę SEOwcy, gdyż bezsprzecznie jest uwzględniany przez algorytm Google. W praktyce wszystkie najważniejsze serwisy: Facebook, Twitter, Google+, Pinterest czy LinkedIn umożliwiają dla każdego utworzonego profilu dodanie linku do witryny (przykład poniżej).
Rys. 3. Informacje o firmie na portalu Facebook
Źródło: facebook.com/semtec
Niestety niemal we wszystkich przypadkach linki tego typu posiadają atrybut „nofollow”, co oznacza, że nie przekazują one PageRank, a więc nie przyczyniają się wprost do poprawy pozycji witryny. Analogiczna sytuacja dotyczy linków umieszczanych w różnego rodzaju postach na portalach społecznościowych. Są one ponadto bardzo często dodatkowo przekierowywane, aby ograniczyć liczbę linków wychodzących z danego serwisu (przykład z LinkedIn: https://lnkd.in/gmtyVGk).
Jeszcze do niedawna istniała możliwość zdobycia linków typu „dofollow” z portalu Google+ w postaci odnośników do stron, którym użytkownicy przyznali „+1” i udostępniali te informacje w swoim profilu. W nowej, przebudowanej wersji Google+ zakładki z linkami do polecanych przez użytkowników stron nie są już niestety pokazywane.
Brak przekazywania „mocy pozycjonującej” przez większość linków w social media nie oznacza jednak, że należy zrezygnować z pozyskiwania takich odnośników. Wpływają one bowiem na większą naturalność oraz zróżnicowanie profilu linków dochodzących witryny. Ponadto korzystny jest fakt, że linki z serwisów społecznościowych prowadzą z domen cieszących się dużym „zaufaniem” Google. Tymi pośrednimi drogami linkowanie z popularnych portali social media przyczynia się do poprawy oceny i zwiększenia autorytetu strony „w oczach” algorytmów Google. Ponadto tweety oraz posty z Facebooka indeksowane są przez amerykańską wyszukiwarkę i wyświetlane w rezultatach wyszukiwania, co może stanowić źródło dodatkowych odwiedzin. Pamiętać należy jednak, że ze względu na olbrzymią skalę aktywności użytkowników, indeksowana jest tylko bardzo niewielka część postów czy tweetów.
Wybierając miejsca do dzielenia się treściami i umieszczenia linków, nie powinniśmy jednak kierować się w pierwszej kolejności kryterium atrybutu odnośnika, lecz możliwym ruchem, jaki możemy wygenerować na stronę. Jako narzędzie dystrybucji treści, social media ma tutaj bardzo dużo do zaoferowania.
Na całym świecie z serwisów społecznościowych korzysta 2,3 miliarda osób (w Polsce Facebook posiada 14 mln użytkowników). Mogą być one w związku z tym doskonałym narzędziem do budowania marki, zwiększenia rozpoznawalności i dotarcia do nowych klientów czy fanów. Realizacja tych celów za pomocą social media, jak również innych działań marketingowych pośrednio wpływać może także na miejsca osiągane przez witrynę w rezultatach Google. Dzieje się tak, gdyż dzięki zwiększeniu popularności i ogólnej widoczności strony w internecie, znacznie częściej umieszczane są do niej naturalne linki przez użytkowników, a te stanowią jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google.
Aby działania na portalach społecznościowych przekładały się na wzrost liczby linków do witryny jest jednak kilka warunków. Przede wszystkim prowadzona kampania w social media musi być skuteczna i dostosowana do docelowej grupy użytkowników oraz specyfiki danej branży. Ponadto oferowane produkty, usługi czy treści witryny spełniać muszą oczekiwania odbiorców. Bardzo ważne jest także, aby sama strona internetowa była przyjazna odwiedzającym, intuicyjna, przejrzysta i pozwalała sprawnie zrealizować postawiony przed nią cel (np. sprzedaż produktu, wypełnienie formularza kontaktowego, pobranie pliku itp.). Jeżeli te warunki zostaną spełnione, użytkownicy z pewnością będą chętnie polecać witrynę i sami zamieszczać do niej linki w różnych miejscach sieci.
Podsumowanie
Bez względu na sporną kwestię bezpośredniego wpływu sygnałów społecznościowych na pozycje w wynikach wyszukiwania Google, z pewnością należy prowadzić aktywne działania w social media. Oddziaływanie na ranking strony nie powinno być jednak głównym ich celem, mimo, że przynoszą dodatkowe korzyści w zakresie SEO. Kampanie w mediach społecznościowych realizuje się przede wszystkim z myślą o dotarciu do jak najszerszej grupy docelowych odbiorców, budowaniu autorytetu czy zwiększaniu świadomości marki.