Przebudowa witryny, wprowadzenie nowych funkcjonalności, poprawki i ulepszenia, zmiany w asortymencie sklepu, urlop – powodów tymczasowej przerwy w działaniu strony internetowej może być bardzo wiele. W takich sytuacjach często pojawia się pytanie co zrobić by nie spowodowała ona spadków pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania Google. Istnieje kilka rozwiązań, a najbardziej polecane metody przydatne w różnych okolicznościach związanych z chwilową niedostępnością strony przedstawiamy w artykule.

Zablokowanie koszyka zakupów

W niektórych przypadkach nie ma potrzeby zamknięcia całej witryny e-commerce, a konieczne jest jedynie uniemożliwienie użytkownikom dokonywania zakupów. W tym celu można czasowo zastąpić koszyk stroną informacyjną lub wyłączyć linki prowadzące do koszyka i zamieścić odpowiedni komunikat dla odwiedzających. Druga metoda może okazać się jednak nieco irytująca dla klientów. Obydwa rozwiązania nie spowodują obniżenia widoczności całego serwisu w rezultatach Google.

W tym miejscu warto wspomnieć, iż nie należy dopuszczać do indeksowania części transakcyjnej witryny. Odpowiednie podstrony takiej sekcji powinny zostać zablokowane przed odwiedzinami robotów za pomocą pliku robots.txt lub wykluczone z indeksowania poprzez meta tag robots.

Niedostępność całej witryny

W sytuacji gdy serwis internetowy musi zostać całkowicie zamknięty, wskazane jest wyświetlanie komunikatu o czasowej niedostępności bądź też strony informacyjnej lub okienka pop-up z wiadomością dla użytkowników. Co bardzo ważne serwer strony powinien zwracać wtedy kod 503 – „Serwis niedostępny”. Status serwera 503 powoduje, że Google nie zaindeksuje tymczasowej zawartości wyświetlanej odwiedzającym. Dzięki temu pozycje witryny w Google nie ulegną pogorszeniu w krótkiej perspektywie czasu.

Status 503 Service Unavailable

Przykład komunikatu o niedostępności serwisu „Service Unavailable”; źródło: youtube.com

Roboty internetowe Google sprawdzają ponownie podstrony o statusie 503 przez okres około tygodnia. Po tym czasie uznać mogą sytuację za stały błąd, co skutkować może całkowitym usunięciem niedostępnych stron z wyników wyszukiwania.

Istnieje także możliwość dołączenia nagłówka odpowiedzi serwera „Retry-after”, w której wskazać można jak długo strona będzie niedostępna. Niestety jak informuje Google, niezależnie od wybranej metody zablokowanie witryny na dłużej niż tydzień może mieć negatywny wpływ na jej widoczność w rezultatach wyszukiwarki.

Wyłączenie serwera

Niekiedy wymagane może być całkowite wyłączenie serwera, na którym umieszczona jest strona internetowa np. podczas jego fizycznego przenoszenia. W takich przypadkach zalecane jest posiadanie tymczasowego serwera, który zwracał będzie status 503 dla wszystkich adresów URL witryny. W przejściowym okresie ustawić należy adresy DNS (Domain Name System) na tymczasowy serwer. Cała operacja prawidłowo przeprowadzona powinna być w następujący sposób:

  1. Kilka dni wcześniej ustawienie DNS TTL (time to live) na krótki czas np. 5 minut.
  2. Zmiana DNS na adres IP tymczasowego serwera.
  3. Wyłączenie głównego serwera, gdy wszystkie zapytania obsługuje już tymczasowy.
  4. Gdy ponownie jest gotowy – włączenie z powrotem głównego serwera.
  5. Zmiana DNS z powrotem na adres IP głównego serwera.
  6. Przestawienie DNS TTL na normalne ustawienia.

Jeśli tymczasowy serwer zwracający kod odpowiedzi 503 będzie funkcjonował nie dłużej niż około tydzień, powyższe rozwiązanie powinno zapobiec pogorszeniu wskaźników widoczności SEO serwisu.

Najczęstsze błędy

Warto wiedzieć ponadto jakie działania mogą sprawić, że tymczasowe wyłączenie witryny negatywnie odbije się na jej pozycjach osiąganych w Google i innych wyszukiwarkach. Dwa najczęstsze błędy to:

  • Usunięcie wszystkich plików z serwera – spowoduje to, że zarówno użytkownikom, jak i robotom internetowym wyświetlony zostanie błąd 404 „Not found”. Dla robotów oznacza on, że strona dłużej nie istnieje i z tego względu po pewnym czasie zostaje ona zazwyczaj usunięta z indeksu wyszukiwarki.

Error 404 Not found

Przykład komunikatu o błędzie 404 „Not found”; źródło: opracowanie własne

Oprócz tego widząc błąd 404 użytkownicy mogą uznać, że strona została na stałe zlikwidowana i zrezygnują z ponownych prób odwiedzin.

  • Zastąpienie wszystkich plików na serwerze jednym prostym dokumentem z informacją dla użytkowników – gdy wszystkie podstrony zostaną przekierowane do tego dokumentu wyszukiwarka wyindeksuje je, a witryna straci widoczność w rezultatach wyszukiwania.

 

Źródło:

https://webmasters.googleblog.com/2017/02/closing-down-for-day.html