Ogromny wzrost świadomości związanej z content marketingiem! Obok samego tworzenia treści pojawia się też potrzeba posiadania strategii contentowej –  najlepiej takiej, która będzie uwzględniać działania wielokanałowe. Coraz więcej projektów marketingowych dotyczy contentu, bo drzemie w nim wielki potencjał i klienci doskonale zdają sobie z tego sprawę. Tak można podsumować 2017 rok, a co przyniesie nowy, 2018? Jakich trendów możemy się spodziewać i czy czekają nas wielkie zmiany? Odpowiedzi szukajcie poniżej!

Zespoły kreatywne

Nowy rok to nowe wyzwania. Fala treści zalewających internet nieprzerwanie od kilku lat, stawia przed marketerami trudne zadanie: wyróżnić się i zawalczyć o użytkownika kreatywną, niebanalną treścią.

Spotykamy się z przesytem informacji, przekazywanych w różnych formach i za pomocą wielu kanałów. Można odnieść wrażenie, że właściwie wszystko zostało już powiedziane, a zaproponowanie nowych tematów graniczy z cudem. Internet jednak karmi się contentem. Pomysł – nieszablonowy, świeży i twórczy to nieodzowny element udanej kampanii content marketingowej.

Doskonałe rezultaty przynosi real–time marketing, który wykorzystuje się często i świadomie, co widać zwłaszcza w social media. Ale treści powstają ciągle, nie tylko wtedy, gdy coś się dzieje. Znalezienie pomysłu na temat, formę i dystrybucję contentu coraz częściej staje się udziałem teamu: copywriterów, grafików, filmowców – zespołów kreatywnych. Praca nad złożonymi projektami będzie na pewno bardziej wymagająca dla marketerów, zarówno pod kątem zaplanowania strategii, jak i jej realizacji.

Focus na taktykę

Potrzebujemy zespołu specjalistów, bo weszliśmy w etap kompleksowych realizacji. Od strategii content marketingowych oczekuje się znacznie więcej. Działamy wielokanałowo, ale i dążymy do integracji z innymi obszarami marketingu. Copywriting, wideo, influencer marketing, mailing, social media marketing muszą być ze sobą sprzężone. Możemy to osiągnąć planując wszystkie działania jednocześnie, a nie w oderwaniu od siebie.

Proces powstawania i planowania publikacji treści staje się równie ważny jak sama treść. Zdecydowanie wychodzimy poza strefę bloga, szukając nowych możliwości dystrybucji i próbując dotrzeć do użytkownika na wiele sposobów.

Według badań Content Marketing Institute, przeciętna firma posługuje się średnio 8 typami treści i dystrybuuje je wykorzystując do tego 6 kanałów.

Voice search

Prognozy pokazują, że do 2020 roku wyszukiwanie głosowe będzie stanowić 50% wszystkich wyszukiwań[1]. Asystent Google jest już dostępny na ponad 400 milionach urządzeń: głośnikach Google Home, smartfonach i tabletach z Androidem, iPhone’ach, telewizorach i zegarkach. Nasz odbiorca nie jest już tylko przykuty do ekranu komputera. Korzysta z nowych technologii i urządzeń mobilnych. Wyszukiwanie głosowe stwarza ogromne pole do rozwoju content marketingu.

Po pierwsze, treści odpowiadające dłuższym zapytaniom użytkowników. Wyszukiwanie głosowe otwiera więc jeszcze większe możliwości dla wykorzystania potencjału fraz long tail. Język, jakim posługujemy się w codziennej komunikacji różni się od skrótowych form, często używanych podczas tradycyjnego wyszukiwania w Google. Często pytamy całymi zdaniami i oczekujemy wyników najlepiej dopasowanych do zapytań.

Po drugie, jeśli użytkownik wyszukuje głosowo, może nie mieć w danym momencie możliwości czytania. Wracamy więc do kwestii różnicowania treści i operowania wieloma formatami w ramach jednego projektu content marketingowego.

Treści kontekstowe

Mocno promowane przez Rebeccę Lieb, wymagające realizacyjnie, ale i efektywne. Zakładają dotarcie do odbiorcy poprzez wykorzystanie kontekstu, warunków, w których się znajduje. Treści nas otaczają, są wplecione w codzienne życie. Powinniśmy zatem sprawnie je wykorzystywać w budowaniu sprzedaży.

Kampanie kontekstowe dają większe szanse na personalizowanie komunikatów, np. poprzez wykorzystanie informacji o lokalizacji. Nie trzeba nikogo przekonywać, że wypożyczalnia sprzętu wodnego: łódek czy rowerów wodnych wzbudzi większe zainteresowanie wśród osób przebywających aktualnie na kempingu w jej pobliżu lub tych, które zrobiły rezerwację i w najbliższym czasie wybierają się na kemping.

Treść jest fundamentem dla kampanii kontekstowych. W zależności od produktu, scenariuszy jego wykorzystania może być wiele. Aby zaspokoić potrzeby użytkowników uwarunkowane kontekstem, nie wystarcza już tylko określenie celów i wskaźników efektywności. Należy uwzględnić o wiele więcej: dodatkowe sytuacje, profile klientów, lokalizacje, interfejsy urządzeń, które wchodzą w zakres komunikacji i przesyłania wiadomości. Ponownie wyłania się potrzeba posiadania zespołu specjalistów i integracji ich działań.

Chatboty i sztuczna inteligencja

Korzysta z nich coraz więcej firm. W prognozach Gartnera założono, że do 2020 roku sztuczna inteligencja będzie odpowiadać za 85% relacji z klientami.

Dzięki chatbotom dostarczamy użytkownikom dokładnie takich treści, jakich potrzebują tu i teraz. Wykorzystując bezpośrednią interakcję z klientem, możemy również skutecznie przekonać go do zakupu naszych produktów. Co więcej, chatboty są źródłem najczęstszych pytań użytkowników. Ta wiedza może posłużyć jako baza do tworzenia innego typu contentu: wpisów blogowych, infografik, materiałów wideo z instruktażem itp.

Chatbot Milionerzy, uruchomiony przez TVN w aplikacji Messenger, przez 2 tygodnie odebrał 8,5 mln wiadomości. Messengerowe chatboty wkrótce mają odmienić komunikację użytkowników z przedsiębiorstwami, zastępując ludzkiego konsultanta, dostępnym przez 24h konsultantem wirtualnym.

Chatbot Milionerzy w aplikacji Messenger

Spektakularne zmiany w 2018 roku? Raczej naturalne i stopniowe, wyłaniające się jako trendy wzrastające od kilku lat.

Wyzwania dla marketerów? Z pewnością będzie ich sporo, a najtrudniejsze wiążą się z przebiciem bariery szumu informacyjnego.

Treści? Mocno zróżnicowane, dopasowane kontekstowo, wykorzystujące wiele kanałów i możliwości dystrybucyjnych.

 

 

 

 

[1] Źródło: https://www.campaignlive.co.uk/article/just-say-it-future-search-voice-personal-digital-assistants/1392459