Po wielu miesiącach oczekiwań, 16 stycznia nastąpiła oficjalna premiera polskiej wersji Asystenta Google („Google Assistant”). Obecnie jest on dostępny na telefonach z systemem Android oraz iOS, a także na wybranych słuchawkach. Niestety na razie Asystenta nie ma w głośnikach Google Home, ale działa za to w samochodach z Android Auto [1]. Jakie oferuje on możliwości użytkownikom i jakie zapowiada zmiany w obszarze SEO?

Asystent Google – czym właściwie jest i jak działa

Google Assistant należy do grupy inteligentnych asystentów głosowych, z którymi możliwe jest prowadzenie rozmowy, zadawanie pytań czy wydawanie poleceń. Pojawiły się one na rynku już wiele lat temu wraz z debiutem systemu Siri (Apple), po którym wprowadzone zostały Alexa (Amazon) i Cortana (Microsoft). Asystent Google jest jednak pierwszą tego typu aplikacją dostępną w wersji polskojęzycznej. Tym samym do Polski w końcu dotarł technologiczny przełom, który można uznać za kolejny krok w ewolucji rozpoczętej gdy korzystanie z internetu przeniosło się z komputerów stacjonarnych na urządzenia mobilne. Tym, co zmienia Asystent Google jest nie tylko komunikacja bez korzystania z klawiatury czy ekranu, ale także głosowa interakcja z bardzo wieloma różnymi technologiami. Za jego pomocą możemy chociażby:

  • wysłać SMS,
  • włączyć muzykę,
  • uruchomić nawigację,
  • sterować urządzeniami domowymi,
  • wykonać telefon,
  • sprawdzić pogodę,
  • ustawić przypomnienie i budzik,
  • wysłać maila,

Pełna lista działań, jakie można wykonać za pomocą Asystenta Google jest znacznie dłuższa. Znajdziemy ją na stronie: https://assistant.google.com/explore?hl=pl_pl

Wybrane funkcje Asystenta Google, źródło: assistant.google.com

Możliwości Asystenta prezentuje także przygotowany przez Google filmik:


Wg oficjalnego komunikatu, polski Google Assistant ma być w najbliższych tygodniach stopniowo udostępniany użytkownikom korzystającym z systemu Android (od wersji 5), a dla urządzeń z iOS (od wersji 10) przygotowana ma być aplikacja do pobrania z App Store [2]. W przypadku Androida wymagana jest aktywna usługa Play oraz co najmniej 1GB pamięci i rozdzielczość ekranu 720p lub wyższa. Gdy spełnione są wszystkie warunki, aktywowanie Asystenta wykonywane jest zdalnie przez Google i nie wymaga żadnych działań od użytkownika. Asystenta po aktywacji można włączyć przytrzymując długo przycisk ekranu głównego, a po pierwszym uruchomieniu także za pomocą komendy głosowej „OK Google”.

Co Asystent Google zmieni w SEO?

Jak niedawno ogłosił Google, już niedługo Asystent będzie na całym świecie dostępny na miliardzie urządzeń. Co prawda w większości będą to smartfony, jednak w samym ubiegłym roku na rynku pojawiło się także 10 tys. różnych sprzętów kompatybilnych z Asystentem Google. Z kolei konkurencyjna Alexa od Amazon’a już teraz dostępna jest na 100 milionach urządzeń i kompatybilna z ponad 28 tys. urządzeń wytwarzanych przez 4,5 tys. producentów. Wyposażony w Alexę głośnik Amazon Echo należał do najpopularniejszych gadżetów kupowanych w internecie przed minionymi świętami [3]. To wszystko pokazuje jak bardzo dynamicznie rozwija się rynek technologii głosowej na świecie. Pozostaje jedynie pytanie jak szybko poziom korzystania z asystentów głosowych będzie zwiększał się w naszym kraju po wprowadzeniu polskiej wersji Asystenta Google.

Nie ulega natomiast wątpliwości, że przystosowania do nowego trendu wymagają działania SEO. Wynika to przede wszystkim z dwóch faktów:

  • Wyszukiwania głosowe znacząco różnią się od wyszukiwań wpisywanych ręcznie. Zapytania głosowe są zazwyczaj znacznie dłuższe oraz mają konwersacyjną, naturalną formę zamiast tradycyjnych fraz kluczowych.
  • Asystenci głosowi nie tylko na urządzeniach bez monitorów jak głośniki czy słuchawki, ale także na smartfonach przedstawiają standardowo tylko 1 odpowiedź na dane zapytanie, zamiast długiej listy wyników wyszukiwania.

Te cechy sprawiają, że dla dotarcia do docelowych odbiorców konieczne jest odpowiednie dostosowanie witryn internetowych do wyszukiwania głosowego (voice search). Serwisy muszą w tym przypadku dostarczać odpowiedzi na najważniejsze dla użytkowników pytania i być zoptymalizowane pod kątem rozbudowanych, precyzyjnych zapytań (tzw. long tail). Szczegółowe porady jak przystosować stronę do voice search przedstawiliśmy już w 2016 r. w naszym artykule „Wyszukiwanie głosowe – rewolucja w SEO?

Ponadto specyfika działania asystentów głosowych powoduje, że jeszcze większego znaczenia nabiera pojęcie EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Budując status ekspertów, autorytet i wiarygodność witryny zwiększamy szanse, że to właśnie jej treści zostaną przedstawione jako najlepiej odpowiadające na głosowe zapytanie użytkownika. Oprócz tego znacznie ważniejsze staje się publikowanie materiałów wykorzystujących głos takich jak podcasty i audiobooki.

Podsumowanie

Badanie firmy ComScore pokazuje, że do 2020 roku, aż 50% wyszukiwań w ujęciu globalnym będą stanowić wyszukiwania głosowe. Wprowadzenie polskojęzycznej wersji Asystenta Google niewątpliwe sprawi, że ten odsetek będzie zwiększał się także w Polsce. Pytaniem pozostaje jak szybko i w jakim stopniu, jednak bez wątpienia rozwój technologii głosowej i voice search wymaga dostosowania do nich strategii SEO.

 

Źródła:

[1] https://antyweb.pl/asystent-google-w-polsce-opinie/

[2] https://polska.googleblog.com/2019/01/z-asystentem-google-mozecie-juz.html

[3] https://www.spidersweb.pl/2019/01/asystent-google-felieton.html