Jak pokazują badania, nawet 10% użytkowników korzysta z Google do wyszukiwania bardzo dogłębnych informacji na dany temat. Z tego względu Google zdecydowało się wprowadzić nowy rodzaj wyników wyszukiwania, pozwalający na znalezienie materiałów szerzej analizujących wybrane zagadnienie. W chwili obecnej nowe pole wyników dostępne jest jedynie w angielskiej wersji Google.com i oznaczone zostało jako „In-depth articles”. Nie wiadomo jeszcze jak oficjalnie przetłumaczona zostanie ta nazwa w polskiej wersji, w dosłownym brzmieniu należałoby ją rozumieć jako „artykuły dogłębne”.
Prezentacja wyników In-depth articles
Dodatkowe pole wyników z obszernymi artykułami powinno się wyświetlać dla zapytań związanych z osobami, organizacjami lub innymi różnego rodzaju rozległymi tematami. Blok ten prezentuje wysokiej jakości treści, pozwalające na bardzo szczegółowe zgłębienie danego zagadnienia. Według Google w nowym polu wyników pojawiać się będą materiały zarówno od uznanych, jak i tych mniej znanych wydawców, a także z blogów.
W chwili obecnej nowa sekcja prezentuje trzy artykuły i wyświetla się na dole wyników wyszukiwania zazwyczaj poniżej 9 pozycji, nad reklamami AdWords, zastępując poniekąd pozycję nr 10 (choć dla wielu przypadków stanowi pozycję nr 11). Poszczególne artykuły „in-depth” posiadają rozbudowane snippet’y, na które składają się następujące elementy:
- Miniatura
- Tytuł
- Opis
- Nazwa wydawcy
- Autor
Nie każdy wyświetlany artykuł posiada wszystkie wymienione atrybuty. Każdorazowo pojawiają się jednak: miniatura, tytuł, opis oraz nazwa lub domena wydawcy. W wielu przypadkach nie jest podawany autor, a obecny jeszcze do niedawna inny element snippet’ów – logo wydawcy, na dzień dzisiejszy przestał być obsługiwany.
Artykuły „zgłębiające temat” w liczbach
W wyniku przeprowadzonej przez portal Moz szczegółowej analizy nowej sekcji wyników na podstawie 10 000 monitorowanych zapytań poznaliśmy kilka dokładnych statystyk i obserwacji:
- Pole „In-depth articles” wyświetlane jest dla 3,5% zapytań
- Prezentowane jest głównie dla krótkich zapytań. Średnia długość zapytania generującego sekcję artykułów wyniosła 1,8 słowa
- 1 słowo – 37,5% zapytań
- 2 słowa – 50,3% zapytań
- 3 słowa – 9,1% zapytań
- 4 słowa – 2,6% zapytań
- 5 i więcej słów – 0,6% zapytań
- W przypadku 55,7% zapytań, dla których pojawiły się artykuły „in-depth”, wyniki wyszukiwania zawierały także sekcję wiadomości („news”)
- Widoczna jest wśród listy artykułów dominacja dużych wydawców oraz serwisów informacyjnych
Co zrobić by znaleźć się w sekcji „In-depth” articles
Artykuły „dogłębne” w nowym bloku wyników dobierane są w sposób algorytmiczny, jednak jak oficjalnie informuje Google, można podjąć kroki, które pomogą w odnalezieniu oraz odpowiedniej prezentacji wysokiej jakości artykułów. Do działań tych zalicza się:
- Zgodnie z zaleceniami szczególnie pomocne jest umieszczenie na stronie określonych znaczników mikrodanych schema.org dotyczących artykułów:
- headline
- alternativeHeadline
- image (musi być umożliwiony wyszukiwarce dostęp do obrazka oraz jego indeksowanie)
- description
- datePublished
- articleBody
Dokładne informacje na temat omówionych znaczników znajdują się na stronie http://www.schema.org/Article
- Oznaczenie autorstwa, a więc wykonanie niezbędnych czynności umożliwiających wyszukiwarce odnalezienie i prezentacje w wynikach powiązanego autora. Tutaj można znaleźć wyczerpujące objaśnienie tej procedury – https://support.google.com/webmasters/answer/1408986
- Dla wielostronicowych artykułów zalecane jest stosowanie odpowiedniej paginacji, z wykorzystaniem znaczników rel=”next” i rel=”prev”. Ponadto ważne jest właściwe używanie znacznika rel=”canonical”. Więcej na ten temat na stronach pomocy Google – pagination oraz canonicalization.
- Wskazanie wyszukiwarce logo swojej organizacji poprzez:
- stworzenie profilu w Google+ i połączenie go z własną stroną oraz wybranie własnego logo w ramach profilu
lub
- zastosowanie „oznaczenia organizacji” poprzez odpowiednie znaczniki schema.org. Szczegóły tutaj – http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2013/05/using-schemaorg-markup-for-organization.html
- W przypadku serwisów wymagających subskrypcji lub rejestracji użytkownika należy umożliwić wyszukiwarce odwiedzenie i zaindeksowanie najbardziej stosownych i najistotniejszych treści. Do tego celu należy posłużyć się rozwiązaniem Google „First Click Free” czyli „Pierwsze wejście bez ograniczeń”. Więcej precyzyjnych informacji, w tej kwestii znajduje się na stronie – https://support.google.com/webmasters/answer/74536?hl=pl
Korzyści z rozszerzenia wyników o artykuły dla właścicieli witryn
Wprowadzenie nowego pola wyników w polskiej wersji wyszukiwarki Google jest najprawdopodobniej tylko kwestią czasu. Z pewnością warto już teraz zadbać o dostosowanie swojej witryny do wskazówek i zaleceń Google, aby umożliwić jej pojawienie się w sekcji szczegółowych artykułów. Rozwiązanie takie stanie się metodą na zwiększenie widoczności i liczby odwiedzin strony z wyszukiwarki, choć oczywiście nie można podać ogólnych danych, co do ewentualnej skali tych zmian. Korzyści mogą być bardzo różne w zależności przede wszystkim od tematyki serwisu i jego zawartości. Ponadto w przypadku wielu rodzajów stron, z racji ich specyfiki, publikowanie rozbudowanych, fachowych artykułów nie będzie możliwe. Jednakże dla serwisów informacyjnych, blogów, poradników czy serwisów specjalistycznych nowy dział wyników stanie się stosunkowo prostym sposobem na przyciągnięcie dodatkowego ruchu na stronę.
W ramach omówionej wcześniej analizy przeprowadzonej przez Moz, 352 zapytania z wyświetleniem dodatkowego bloku wyników zawierały 1056 artykułów umieszczonych na 123 unikalnych domenach. Czołowe 10 domen posiadało aż 57% udziału wśród łącznej liczby artykułów „zgłębiających temat”.
- nytimes.com (20.4%)
- wsj.com (6.1%)
- newyorker.com (4.5%)
- guardian.co.uk (4.3%)
- wired.com (4.1%)
- vanityfair.com (3.9%)
- businessweek.com (3.8%)
- nymag.com (3.3%)
- theatlantic.com (3.3%)
- thedailybeast.com (3.2%)
Powyższe wyniki wskazują na faworyzowanie dużych serwisów informacyjnych, nie wiadomo jednak czy wynika to z samych założeń stosowanego dla artykułów algorytmu, czy jest konsekwencją innych czynników takich jak autorytet serwisów i jakość treści. Trzeba jednak wspomnieć, iż mniejsze serwisy również trafiają na listę z artykułami i nie wygląda na to, aby Google chciało je całkowicie pominąć. Posługując się przykładem z Moz, dla zapytania „routers” w wynikach odnajdujemy m.in. artykuł niedużej lokalnej gazety.
Widoczność w nowej sekcji wyników
Wyniki innych przeprowadzonych obserwacji sugerują, że największe szanse na znalezienie się w nowym polu wyników mają strony, które już wcześniej były popularne, posiadają dużą liczbę naturalnych linków przychodzących i udostępnień w serwisach społecznościowych.
Ponadto wyświetlane są przede wszystkim bardzo rozbudowane, szczegółowe artykuły posiadające dużą liczbę słów. Pobieżna analiza pokazała, iż artykuły „in-depth” liczą zazwyczaj ok. 2-5 tys. słów (potwierdza to także publikacja umieszczona na stronie http://www.elite-strategies.com/googles-in-depth-articles-favororing-brands/). Dla jednego z serwisów, który przeprowadził badanie widoczności swoich postów (przejdź do strony) średnia liczba słów takich artykułów, które znalazły się w nowej sekcji wyniosła 2183.
Jak przedstawia jeden z autorów, który podjął się bardzo szczegółowej analizy kodu stron pojawiających w dziale artykułów, wiele z nich nie spełnia wszystkich wskazówek Google. Wśród sprawdzonych serwisów żaden nie posiadał zalecanego oznaczenia organizacji (zgodnego z schema.org), a na kilku nie znaleziono oznaczenia autorstwa lub zaimplementowane było ono nieprawidłowo. Ponadto nie wszystkie strony używały znaczników schema.org zgodnie z rekomendacjami Google. Szczegółowe sugestie, co do tego, które elementy kodu są najważniejsze dla widoczności w polu „in-depth articles” znaleźć można w przytoczonej powyżej prezentacji autora.
Na podstawie badania przedstawionego na stronie http://blog.hubspot.com/marketing/googles-in-depth-articles-algorithm-update-content-nj można wyciągnąć wnioski także na temat innych istotnych kwestii, mających wpływ na widoczność artykułów:
- oprócz wysokiej jakości i unikalności, niezbędne jest również aby treść artykułu nie była komercyjna, a więc skierowana na sprzedaż produktów czy usług
- treść artykułu powinna pozostać aktualna i przydatna przez wiele miesięcy, a nawet lat