Ekran rządzi się swoimi prawami i jest o wiele mniej cierpliwy niż papier. Treści w internecie jest tak dużo, że przyciągnąć uwagę czytelnika jest czasami bardzo trudno. Dlatego tak ważny jest tytuł tekstu. Zadbaj o to, żeby był jak najciekawszy i pamiętaj, że często to jedyne co widzi internauta, zanim kliknie link.
Znane powiedzenie mówi, żeby nie ocenia się książki po okładce. W przypadku treści jest wręcz przeciwnie: często artykuł ocenia się po tytule. Od tych kilkudziesięciu znaków zależy czy ktokolwiek zainteresuje się tekstem, do którego prowadzi link. Oto dziewięć niezawodnych pomysłów na tytuły, które zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem i sprawdzą się dla tekstów praktycznie z każdej branży.
1. Zrób wyliczenie
BuzzSumo, amerykańska platforma monitorująca trendy w content marketingu na podstawie liczby udostępnień w mediach społecznościowych, przeanalizowała 100 milionów anglojęzycznych artykułów, żeby dojść do wniosku, że wyliczanki zajmują drugie miejsce (pierwsze należy do infografik) wśród najczęściej udostępnianych treści. Uporządkowana lista, prosta w przekazie i gwarantująca łatwą lekturę to także bardzo popularny typ tekstów w polskim internecie. Bardzo łatwo zaadaptujesz wyliczanki na swoje potrzeby i to bez względu na branżę, którą się zajmujesz.
Przykłady:
10 sekretów makijażystek gwiazd
7 sztuczek, dzięki którym pomalujesz ściany bez zacieków
5 powodów, żeby zdecydować się na biokominek
3 pytania, które musicie sobie zadać przed ślubem
2. Użyj słowa-klucza: „jak”
Lubimy poradniki, dobre rady i proste rozwiązania. Tytuły zaczynające się od słowa „jak” i informujące o zawartości tekstu, która pomoże rozwiązać jakiś problem, zawsze i wszędzie cieszą się dużą popularnością. Mają też dodatkową zaletę. Często właśnie zaczynając od słowa „jak”, wpisujemy swoje zapytania do Google, co pozwala zdobyć dodatkowych czytelników. W zależności od tego, jaką działalność prowadzisz, przemyśl, jakie pytania mogliby zadać klienci odnośnie twojej oferty czy produktów. Interesujący tytuł nie tylko zapewni pożądane kliknięcia, ale też będzie miał dobrą widoczność wyszukiwarce. Wykorzystaj też inne zaimki przysłowne do zdawania pytań: kiedy, gdzie, dlaczego itd.
Przykłady:
Jak samodzielnie pomalować sufit i nie zwariować
Jak wybrać imię dla dziecka
Jak w 5 dni zrobić remont łazienki
Jak inwestować pieniądze, żeby zyskać drugą pensję
3. Daj to, co „naj”
Tytuł tekstu może być jak obietnica. Wystarczy kliknąć, żeby zobaczyć coś wyjątkowego w skali miasta, kraju, a nawet i świata. Skondensowaną selekcję tego, co „najlepsze”, „największe” czy „najczęstsze” w przystępnej formie. Dla odmiany i przyciągnięcia uwagi można także wykorzystać przymiotniki o wręcz przeciwnym znaczeniu: rzeczy „najgorsze”, „najbrzydsze” czy „najdziwniejsze” też potrafią zaciekawić. Na takie hiperbole czytelnicy w internecie zawsze patrzą z ciekawością!
Przykłady:
10 najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych w Trójmieście
5 najpiękniejszych latarni nadmorskich, które musisz zobaczyć
Najdziwniejsze zwierzęta świata, jakie kiedykolwiek zobaczysz
5 najgorszych błędów popełnianych przy malowaniu ścian
4. Zwierz się lub zdradź tajemnicę
Intymne historie wzbudzają zainteresowanie. Są zapowiedzą szczerości, dużej dawki emocji i osobistego podejścia do tematu. Nie wszędzie tego typu publikacje będą pasować, ale np. na blogach mogą być źródłem sporej liczby kliknięć! Postaw na szczerość, ale pamiętaj, że w artykule musi się znaleźć to, co zapowiada tytuł.
Przykłady:
Rzeczy, których nigdy nie powiedziałam swojemu byłemu chłopakowi, a powinnam mówić codziennie
Cała prawda o byciu żoną: tego żadna koleżanka ci nie powie!
10 rzeczy, o które regularnie kłócę się ze swoim mężem
Jak straciłem 10 tys. złotych na funduszach inwestycyjnych, a potem zarobiłem trzy razy tyle
5. Powołaj się na autorytet
Tytuł, w którym pada nazwisko znanej osoby albo znanej firmy sprawia, że oko czytelnika zatrzymuje się na nim chwilę dłużej. Jeśli w twoim tekście pojawia się ktoś wyjątkowy lub opisujesz dużą firmę, koniecznie wspomnij o tym w tytule. Nie musisz poświęcać całego tekstu wybranej osobie, możesz też na przykład powołać się na jej cytat i na tej bazie zbudować cały artykuł.
Przykłady:
Tego Google ci nie powie, czyli wszystko co musisz wiedzieć o pozycjonowaniu
10 rad Steve’a Jobsa dla początkujących biznesmenów
Jak Mark Zuckerberg zarobił pierwszy milion (ty też możesz!)
6. Zadaj pytanie
Rozgrzej ciekawość czytelnika umiejętnie zadanym pytaniem, może być nawet prowokujące! Jest duża szansa, że internauta kliknie link, żeby dostać odpowiedź. W końcu ciekawość jest zapisana w naturze człowieka. Co ważne, pytania zadanego w tytule wcale nie musisz kończyć znakiem zapytania. Jego brak potwierdzi, że w artykule znajdzie się odpowiedź.
Przykłady:
Dlaczego dzieci kłamią
Kto jest najbardziej narażony na jaskrę?
Co kobiety najczęściej kupują w sieci?
Czego ci nie mówi twoja kosmetyczka i dlaczego
7. Ostrzeż czytelników
Tekst może oddziaływać na emocje już od lektury tytułu począwszy. Wskaż zagrożenia i doradź, jak się ich wystrzegać, a przyciągniesz uwagę czytelnika. Zdecydowana większość z nas woli unikać zagrożeń, a jeśli mamy się uczyć na błędach, to najlepiej na… cudzych.
Przykłady:
Krwiopijcy atakują także zimą, czyli uwaga na kleszcze!
Tego nigdy nie rób po wizycie u kosmetyczki
5 rzeczy, których nie możesz robić, jeśli chcesz schudnąć
Jak nie należy leczyć infekcji intymnych
8. Opowiedz historię
Storytelling to jeden z bardzo silnych trendów w marketingu. Polega na działaniu na wyobraźnię i emocje, przez umiejętne budowanie opowieści. Docelowo ma to wiązać czytelnika z marką, produktem, usługą albo ideą. Jak to wykorzystać przy budowie tytułu? Najlepiej właśnie już w tych kilku pierwszych słowach, które przeczyta czytelnik, zacznij opowiadać historię, która będzie miała kontynuację w treści.
Przykłady:
O psie, który przez dwa tygodnie złapał 100 kleszczy
Gdybym mogła zmienić jedną rzecz w swoim życiu
Farba, dzięki której zaczęłam wszystko od nowa
9. Zastosuj magiczne słowo
Nie, nie chodzi o proszę, przepraszam, ani dziękuję. W internecie magiczne słowa to przymiotniki: szybki, łatwy i darmowy. Lubimy dostawać coś za darmo, rozwiązywać problemy szybko i zyskiwać łatwo. Czy możesz coś takiego zaoferować swoim klientom lub czytelnikom? Jeśli tak, koniecznie wyróżnij to w tytule.
Przykłady:
Jak szybko i skutecznie pozbyć się moli z kuchni
Darmowe i proste sposoby na poprawienie pozycji strony w Google
Skąd brać zdjęcia do artykułu? 10 darmowych źródeł zdjęć
Znajdź pracę w 5 prostych krokach
Pięć słów czy lepiej piętnaście?
Istotnym zagadnieniem jest też długość tytułu. Nie sugeruj się artykułami, które limitują go dosłownie do kilku słów. Różne firmy i instytucje robią swoje badania, a ich wyniki są często sprzeczne i różne dla poszczególnych platform (np. sprawdzana jest liczba udostępnień tekstu o temacie wybranej długości na Facebooku czy Twitterze). Możesz zoptymalizować tytuł pod Google. Wyszukiwarka wyświetla tytuły o długości maksymalnie 600 pikseli, czyli realnie około 70 znaków. Jeśli masz dobry tytuł, który jest dłuższy, nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby właściwy tytuł, który wyświetla się na stronie miał więcej znaków. „Title” dla wyszukiwarki może być po prostu jego wersją skróconą. Nie ma zresztą obowiązku, żeby tytuł tekstu i znacznik „title” były identyczne, choć dobrze, żeby były do siebie podobne.
Zawsze dotrzymuj słowa
Bez względu na to, jaki tytuł wybierzesz i z ilu słów będzie się składał, pamiętaj, że powinien być konkretny. Czytelnik po przeczytaniu tytułu musi wiedzieć, o czym będzie tekst. Oczywiście, zdarzają się chwytliwe przekierowania w stylu „Doda odsłania wszystko!”, które prowadzą do zupełnie innych treści. Takie tytuły może nawet zdobędą wiele odsłon, ale kłamstwo ma krótkie nogi i jeśli pod linkiem będzie coś innego, niż zapowiadał tytuł, możemy tylko stracić na wiarygodności. Traktuj tytuł jak obietnicę i zawsze, ale to zawsze jej dotrzymuj!