Social media zrzeszają prawie 3 miliardy użytkowników na całym świecie – podaje GlobalWebIndex. W Polsce aktywnie korzysta z nich aż 15 milionów internautów. To ogromne możliwości w docieraniu do grup docelowych, promowaniu i budowaniu świadomości marki czy podtrzymywaniu relacji z klientami. Prowadząc biznes, nie możesz pozostać na nie obojętny. Oto 5 rad, które pomogą ci przełożyć aktywność w mediach społecznościowych na realne korzyści dla marki.

Badania GlobalWebIndex; źródło: https://www.slideshare.net/globalwebindex

1. Planuj – czyli po pierwsze strategia!


Plan działania to podstawa. Budowanie strategii jest momentem określania celów i szukania sposobów na ich realizację.

Będąc w punkcie wyjścia, należy zastanowić się kto ma być odbiorcą treści, a następnie szukać miejsc, w których odbiorca bywa. Od grupy docelowej zależy, na jakiej platformie social media powinieneś działać. B2B często wybiera LinkedIn, B2C – Facebook, Instagram czy YouTube. Nawet bardzo doinwestowany fanpage, z wartościowymi, różnorodnymi treściami, doskonałą, autorską grafiką może okazać się klapą, jeśli nie trafi na właściwych odbiorców. Fan, czyli zapalony sympatyk – to słowo doskonale określa kogo powinieneś szukać i jak się do niego zwracać.

Zaplanuj posty: ich charakter, częstotliwość publikacji, zróżnicowanie materiałów. Wykorzystaj też z dodatkowe możliwości, jakie dają poszczególne platformy.

Korzystasz z Facebooka? Ułatw sobie zarządzenie kontem, używając Business Managera. Dzięki niemu oddzielisz konta prywatne od biznesowego. 

Zadbaj też o ułatwienia dla użytkowników. Przycisk „call to action” w bezpośredni i wyraźny sposób zachęca do konkretnego działania. Tym działaniem może być po prostu kontakt, ale też rezerwacja usługi czy zapisanie się do newslettera. Przycisk przenosi na wskazaną podstronę w witrynie.

Facebook: przycisk „call to action”

Facebook: możliwe opcje wyboru dla przycisku „call to action”

Spróbuj retargetingu, instalując w witrynie Piksel Facebooka. Wykorzystując wiedzę o zachowaniach użytkowników, będziesz mógł precyzyjniej kierować reklamę do osób, u których prawdopodobieństwo zakupu twojego produktu jest wyższe.

To tylko niektóre możliwości. Pamiętaj, że każde działanie marketingowe jest działaniem celowym! Dzięki strategii łatwiej je wskażesz i osiągniesz swój target.

 

2. Analizuj i wyciągaj wnioski


Mierzenie efektów to najprostsza metoda na sprawdzenie co się opłaca: jakie posty zyskują najwięcej interakcji użytkowników, które można powiązać bezpośrednio ze sprzedażą, a które pozytywnie wpływają na odbiór brandu i przyciągają nowych użytkowników. Badanie skuteczności jest szukaniem przepisu na działania najlepiej dopasowane do twojego biznesu. Jeśli chcesz osiągać korzyści, musisz znać metodę. Obserwuj zachowania użytkowników i wyciągaj wnioski. Korzystaj z raportów, jakie dają ci poszczególne platformy social. Sięgaj po narzędzia monitorowania takie jak np. Buzzsumo, Sotrender czy Brand24. Dzięki nim sprawdzisz także udane realizacje konkurencji.

Możesz w ten sposób analizować zarówno charakter topowych publikacji: czy są to pytania do użytkowników, materiały wideo czy transmisje na żywo, jak również dowiedzieć się, kiedy najlepiej publikować. Dzięki narzędziom analitycznym otrzymujesz wgląd do liczby lajków, komentarzy i udostępnień poszczególnych postów. Możesz również sprawdzić jak czas publikacji (konkretny dzień tygodnia, a nawet godzina!) rzutuje na większe zainteresowanie użytkowników.

             

Wybrane dane z analizy postów na Facebooku na podstawie Buzzsumo

3. Nie przynudzaj, różnicuj treści


Obecność w social media to nieustanne nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu z użytkownikami. Nie możesz oferować followersom ciągle tego samego. Monotematyczność czy publikowanie postów o podobnym charakterze może szybko znudzić. Dlatego wychodź poza schemat, pokazuj zróżnicowane treści. Sięgaj po memy, infografiki, wideo czy live stream – dobierając je zgodnie z założonymi celami i odpowiednio do grupy docelowej. Zapraszaj do dyskusji: zadawaj pytania, przedstawiaj swój punkt widzenia. Możesz również posłużyć się kontrowersją – rób  to jednak z głową. Treści kontrowersyjne są dobrym punktem zapalanym do dyskusji. Dzięki nim możesz zjednać sobie rzesze fanów, ale jednocześnie natknąć się na hejterów. Więcej o kontrowersji przeczytasz tu.

Nie ma recepty na to, jak różnicować treści. Trudno też jednoznacznie powiedzieć, czy więcej interakcji użytkowników zanotuje infografika czy link polecający artykuł w witrynie. Wszystko zależy od specyfiki fanpage’a i zainteresowań jego odbiorców. Widoczne są natomiast ogólne tendencje, w których prym wiodą materiały audiowizualne, zwłaszcza wideo, a w ostatnim czasie także transmisje na żywo. Mark Zuckerberg w 2016 roku oświadczył, że codziennie w posty wideo klika 500 mln użytkowników, spędzając na oglądaniu ok. 100 mln godzin dziennie. Potencjał jest więc całkiem spory.

 

4. Bądź na czasie 


Nie pozostawaj obojętny na to, co dzieje się w sieci. Spróbuj przekuć aktualne trendy, dyskutowane tematy na swój biznes, pokazać je przez pryzmat własnej działalności w nowy, świeży sposób, odnieść się do głośnych wydarzeń. To, co na czasie potrafi szybko stać się viralem – a ten w social media jest bardzo pożądany.

Od kilku dni sociale grzmią w temacie Tigera i opublikowanego przez markę posta w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego.

Post odbił się głośnym echem, był szeroko komentowany ze zdecydowaną przewagą negatywnych opinii. Marka postanowiła odkupić swoją winę i przekazała na rzecz powstańców 500 000 zł, otwierając tym samym pole do kolejnej dyskusji: szlachetność czy chwyt marketingowy?

W mediach oraz na wielu fanpage’ach pojawiły się odniesienia do publikacji Tigera. To co marce przysporzyło hejterów, zbudowało lojalność wobec komentujących i piętnujących post.

NowyMarketing: odniesienie do posta Tiger Energy Dring; źródło: facebook.com/NowyMarketing/

Treści wirusowe często dotykają tematów politycznych. Podobnie jak w przypadku kontrowersji, trzeba pamiętać, aby polityka nie okazała się przeszkodą w relacjach z odbiorcami. Bezpiecznym, a jednocześnie doskonałym viralem było niedawne, utrzymane w formie żartu wydarzenie: Sylwester z Andrzejem Dudą – temat m. in. wielu memów i humorystycznych wpisów. Więcej o wydarzeniu napisał autor bloga i fanpage’a Rysuję Fejsbuki (zobacz tu), publikując też grafikę idealnie trafiającą w punkt.

Nawiązanie do wydarzenia: Sylwester z Andrzejem Dudą; autor: Tomasz Brusik, źródło: rysujefejsbuki.pl

 

5. Reaguj na potrzeby użytkowników

 

Wielu internautów trafia na fanpage, chcąc dowiedzieć się więcej o firmie i jej usługach. Sprawdź zainteresowania związane z twoją branżą. Możesz użyć do tego narzędzi: SentiOne, wspomnianych Brand24, Sotrender, Buzzsumo, zbadać najczęściej wyszukiwane zagadnienia w Google za pomocą Keyword Plannera. Wiedząc, czego szukają internauci, łatwiej dopasujesz tematykę wpisów do ich zainteresowań.

Wejdź w dialog: angażuj się w rozmowę z użytkownikami, komentuj ich spostrzeżenia, na bieżąco odpowiadaj na pytania. W ten sposób nie tylko nakłonisz do dalszej dyskusji – zyskasz więcej komentarzy i lajków, ale także pokażesz, że użytkownik jest dla ciebie ważny. Reagując i zaspokajając bieżące potrzeby odbiorców, zdobywasz ich lojalność i budujesz wizerunek marki.

 

Social media dają ogromne możliwości marketingowe. Są ogólnodostępne, mają szerokie zasięgi, a prowadzenie firmowego fanpage’a nic nie kosztuje, jeśli robisz to samodzielnie. Ważne jednak, żeby robić to umiejętnie: docierać z komunikatem do docelowych odbiorców i ciągle pozyskiwać nowych zainteresowanych. Postaw na skuteczną komunikację z klientami, a zyskasz o wiele więcej niż konwersję.