Chyba każda osoba związana w jakiejkolwiek formie z marketingiem w wyszukiwarkach chciałaby zapytać o jakąś wątpliwość bezpośrednio przedstawiciela Google. Taką okazję mieli uczestnicy konferencji SMX West, która odbyła się w marcu w USA. Na pytania odpowiadali reprezentujący wyszukiwarkę Gary Illyes – Webmaster Trends Analyst oraz Mariya Moeva – Webmaster Outreach Specialist. Dzięki nim dowiedzieliśmy się kilku ciekawych rzeczy.
Poniżej przedstawiamy podsumowane najważniejsze odpowiedzi pracowników Google zebrane podczas konferencji przez portal Search Engine Land[1].
- Czy w ramach koncepcji „Domain Authority” Google stosuje jakiś wskaźnik/parametr?
Gary Illyes: Google uważa, że jest to coś, co nie sprawdza się dobrze. Przykładowo blogi użytkowników tworzone w serwisie blogspot.com nie powinny przejmować autorytetu głównej domeny. Całe rankowanie jest sprecyzowane dla konkretnych stron w witrynie.
- A co z subdomenami?
Illyes: Nie ma czegoś takiego jak „subdomain authority”.
Mariya Moeva: Uprzedzając następne pytania, nie ma takiego sygnału także dla folderów.
- Czy możecie opowiedzieć o aktualizacji algorytmu nazywanej Fred?
Illyes: Wprowadzamy cały czas tony poprawek i nie jest to rzecz, którą planowaliśmy nazwać lub ogłosić. Nazwa pojawiła się tylko w efekcie rozmowy na Twitterze z Barry Schwartz’em.
Google nie poinformuje co zmienił ten konkretny update, ale można znaleźć kwestie, na których się skupiał jeśli dokładnie przeczytacie całe wskazówki dla webmasterów. Niestety nie możemy powiedzieć, które to dokładnie kwestie.
Moeva: Jednym z problemów z nazywaniem aktualizacji jest to, że ludzie zaczynają przypisywać takim update’om mnóstwo rzeczy, które tak naprawdę nie są z nimi związane.
- Kiedy w Google przestaną rankować strony wewnętrznego wyszukiwania w serwisach? Czemu nadal tak się dzieje?
Illyes: Nie podoba nam się gdy takie strony zostają zaindeksowane, ponieważ nie są zbyt przydatne dla użytkowników. Mamy algorytmy, które starają się ich pozbyć i nawet ich nie przeglądają (ang. crawl), ale czasem nie wychwytują wszystkiego i możemy być zmuszeni interweniować ręcznie.
Moeva: Jeśli chcecie aby strony z wynikami wyszukiwania wewnątrz waszych serwisów zostały wyindeksowane z Google możecie skorzystać z zakładki „Parametry w URL-ach” w narzędziu Google Search Console, gdzie można wskazać, które strony nie mają być indeksowane.
5. Jak mogę kontrolować obrazek wyświetlany dla mojej firmy w grafie wiedzy?
Illyes: Jeśli pojawia się nieprawidłowe zdjęcie, zgłoście to. Pamiętajcie jednak, że konieczne mogą być zgłoszenia od wielu osób, aby przyjrzano się sprawie i muszą pochodzić one z kont, które wcześniej nie notowały nadużyć.
(Illyes wspomniał następnie przykład firmy Stone Temple Consulting, dla której wyświetlane było niewłaściwe zdjęcie chińskiej świątyni i wyjaśnił, że czasami problemy są trudne do naprawienia, ale pracują nad tym.)
6. Gdy w Search Console widzimy linki do witryny prowadzące ze zhakowanych stron, czy powinniśmy się ich zrzec?
Illyes: Czy ufasz tym linkom? Jeśli nie, wtedy zrzeczenie się ich ma sens. Nasze algorytmy robią co mogą aby ignorować je automatycznie, ale algorytmy te napisane są przez ludzi i czasami zdarzają się błędy.
7. Czy powinienem mieć moje ścisłe słowa kluczowe w nazwie domeny?
Illyes: Domeny EMD (ang. exact match domains) nie są złe z natury, lecz niektóre osoby robią z nimi rzeczy, które czynią je złe. Jeśli widzicie kogoś innego kto rankuje i sądzicie, że to dzięki temu, iż mają EMD, naszą radą jest nie przejmować się tym i spróbować znaleźć inne powody dla których rankuje.
8. Czy dla targetowania dla różnych krajów lepsza jest subdomena czy podkatalog?
Moeva: Na naszej stronie jest dobry post na ten temat. Zawiera on tabelę z pomocą kiedy/jak wybrać dany wariant.
9. W jaki sposób Google obchodzi się z nowymi nazwami domen (przykładowo .shop)?
Illyes: Sa one traktowane tak samo jak wszystkie inne domeny TLD (ang. top level domain).
10. Czy to prawda, że Google nie przejrzy strony o adresie URL zawierającym więcej niż 2 foldery?
Illyes: Nie.
Moeva: Istnieje jednak limit ilości znaków w adresie URL.
11. Czy głębokość folderu sprawia różnicę wpływającą na ranking?
Illyes: Nie.
12. Jeśli uruchomimy subdomenę i otrzyma ona karę od Google, czy domena także zostanie dotknięta?
Moeva: Zależy to od przyczyny kary. Jeśli blog został zaatakowany przez hackerów wpływa to tylko na subdomenę. Generalnie staramy się być tak chirurgicznie precyzyjni jak to tylko możliwe.
13. Czy Google uzyskuje dostęp do danych z Gmail’a i innych źródeł w celu personalizacji wyników wyszukiwania?
Illeys: Tak, jeśli jesteś zalogowany.
Sullivan: Ma to miejsce tylko w przypadku Gmail’a (tak sądzę).
14. Dlaczego zdecydowaliście się stworzyć materiał wideo o tym jak zatrudnić specjalistę/agencję SEO?
Moeva: Naszym celem było pomóc zrozumieć nieobeznanym osobom, w jaki sposób należy podejść do tego zagadnienia.
- Jak wpływa to na nasze pozycje jeśli nasza responsywna strona mobilna posiada identyczne treści jak wersja na komputery?
Illyes: Jest to pożądane zachowanie i nie ma tu problemu duplikacji treści ponieważ znajdują się one pod tym samym adresem URL. Ponadto nie ma czegoś takiego jak kara za duplicate content.
Posiadanie strony responsywnej pomoże wam, zwłaszcza w przyszłości. Gdy wdrożony zostanie indeks mobile-first, witryny responsywne nie będą musiały niczego zmieniać. Dla innych serwisów konieczne mogą być zmiany, aby nie ucierpiały, gdy nastąpi przejście na nowy sposób indeksowania Google.
- Czy Google może zobaczyć odrzucenia na mojej stronie, nawet jeśli nie pochodzą z wyników wyszukiwania i czy jest to negatywny rezultat gdy tak się dzieje?
Sullivan: Innymi słowy, czy wykorzystujecie współczynnik klikalności (CTR) jako czynnik rankingowy?
Illyes: Wykorzystujemy CTR tylko do celów QA (ang. quality assurance – zapewnianie jakości), nie do celów bezpośredniego oceniania/rankowania.
Moeva: Nie wykorzystujemy także rzeczy takich jak Chrome do zbierania takich danych.
- Co z RankBrain i uczeniem maszynowym?
Illyes: Właściwe nie dzieje się nic nowego. Zespół skupiony jest na nowych pomysłach dotyczących uczenia maszynowego i nie mogę powiedzieć jakie to są i czy zostaną wykorzystane w obrębie wyszukiwania. Ale zawsze rzucamy pomysłami na to, jak lepiej zrozumieć strony czy zapytania i pracujemy by wyszukiwanie było lepsze. Uczenie maszynowe jest tylko narzędziem, które wykorzystać można do różnych rzeczy.
Moeva: Świetny przykład to jaki film pokazać Wam następny na YouTube; to ciekawe wyzwanie, które jest idealnym zastosowaniem dla uczenia maszynowego. Możemy wykorzystać co ludzie już obejrzeli i połączyć ich z wyborami innych osób o podobnych sympatiach.
Sullivan: Czy moglibyście mieć teraz system algorytmu wyszukiwania opartego na uczeniu maszynowym?
Illyes: Prawdopodobnie nie chcielibyśmy tego, jako że nadal „ręcznie” przyglądamy się stronom rezultatów a algorytmy uczenia maszynowego są kapryśnie trudne do wyszukiwania i usuwania usterek. Przykładowo, jeśli sami zauważylibyśmy jakiś problem, byłoby niemożliwe domyślić się czemu podjęta została taka decyzja. Gdybyśmy zastąpili tradycyjne algorytmy uczeniem maszynowym, byłoby nam bardzo trudno ulepszać rezultaty wyszukiwania, ponieważ nie bylibyśmy w stanie zidentyfikować gdzie są błędy lub co je spowodowało.
Moeva: Algorytmy są tylko tak dobre jak treningowe dane, które im dostarczymy i to jest duży problem ze zbliżeniem się do takich właściwych.
- W jaki sposób można pojawić się w polecanych fragmentach (ang. featured snippets)?
Moeva: Twórzcie treść, która trafnie odnosi się do zapytania i posiada dobrą strukturę. Ustrukturyzujcie ją jako odpowiedź na pytanie.
- Czy procentowy udział stron z błędem 404 w witrynie wpływa na jej ranking?
Illyes: Nie.
- Czy należy linkować krzyżowo (cross-link) pomiędzy podstronami produktów i kategorii?
Illyes: Czy pomaga to użytkownikom?
- Czy duża witryna e-commerce ma naturalną przewagę nad małą witryną?
Illyes: Nie ma to znaczenia.
- Czy ruch na stronie z emaili i social media pomoże poprawić jej pozycje?
Sullivan: Innymi słowy, czy korzystacie z sygnałów społecznościowych?
Illyes: Korzystaliśmy w przeszłości dla jednej specyficznej funkcjonalności, ale portal społecznościowy usunął tą opcję i było to naprawdę bardzo złe i z tego powodu nie chcemy być zależni od sygnałów social media.
- Czy długość treści jest czynnikiem rankingowym?
Illyes: Nie. Jakość i adekwatność treści jest kluczowa.
- Czy to źle gdy mamy w witrynie aktywne połączenie http i https w tym samym czasie?
Illyes: Generalnie nie, ale widzieliśmy przypadki, gdy witryny dla poszczególnych wersji posiadały pewne różnice, przykładowo dla wersji http miały zaimplementowany atrybut hreflang, a dla https nie miały. Kwestie tego typu mogą być problemem.
- Czy patrzycie przede wszystkim na kod źródłowy strony czy na obiektowy model dokumentu (ang. document object model – DOM).
Illyes: Patrzymy na DOM.
Źródło:
[1] http://searchengineland.com/39-questions-with-google-at-smx-west-272054