Infografika
Jeżeli chodzi o zmiany zachodzące w algorytmie wyszukiwarki oraz powiązanych z nią usługach i produktach Google, pewnym można być jednego – było, jest i będzie ich całe mnóstwo każdego roku. Nie inaczej minął pod tym względem rok 2018. W naszej infografice przedstawiamy 21 najważniejszych nowości, ulepszeń i aktualizacji związanych z Google, które miały największy wpływ na SEO. Jeśli Waszym zdaniem w poniższym podsumowaniu minionych 12 miesięcy zabrakło jakiegoś istotnego wydarzenia, dajcie znać w komentarzu.

6 lutego
Rezerwacje w mobile
Możliwość rezerwowania hoteli i lotów pojawiła się w mobilnej wersji wyszukiwarki Google
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/nowosc-od-google-rezerwacja-lotow-i-hoteli-w-mobilnej-wyszukiwarce/
15 lutego
Znikają grafiki
Wyniki wyszukiwania Google Grafika pozbawiono opcji bezpośredniego oglądania i pobierania pełnej wersji obrazka bez wchodzenia na jego stronę
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/zmiany-w-google-grafika-znika-najpopularniejsza-funkcja/
7 marca
Core update
Potwierdzona przez Google duża aktualizacja głównego algorytmu („core algorithm”) wg oficjalnych informacji miała poprawić ocenę stron wcześniej „niedocenianych”
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/marcowe-wahania-temperatur-w-serpach-aktualizacja-algorytmu-google/
8 marca
Posty w wynikach
Muzycy otrzymali możliwość publikowania postów dotyczących nowych teledysków czy trasy koncertowej i pojawiających się bezpośrednio w rezultatach wyszukiwania
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-daje-glos-muzykom/
14 marca
Pusto w wynikach
Przetestowane zostały wyniki wyszukiwania pozbawione rezultatów organicznych („Zero-Result”), zawierające tylko bezpośrednią odpowiedź na pytania związane z czasem, datami, jednostkami itp.
26 marca
Mobile-first indexing
Oficjalnie rozpoczęto wdrażanie nowego sposobu indeksowania stron, w którym domyślnie skanowana i oceniana stała się mobilna wersja witryny
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-zmienia-sposob-indeksowania-stron-startuje-mobile-first-indexing/
16 kwietnia
Broad core update
Kolejna oficjalnie potwierdzona przez Google szeroka aktualizacja głównego algorytmu spowodowała bardzo duże zmiany pozycji stron na listach wyników
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/aktualizacja-algorytmu-wyszukiwarki-potwierdzona-przez-google/
13 maja
Krótsze opisy
Opisy stron wyświetlane w rezultatach Google po kilku miesiącach od zwiększenia ich długości do 300+ znaków, zostały skrócone z powrotem do ok. 150-160 znaków
14 czerwca
Filmy w Google
W desktopowych wynikach wyszukiwania pojawiły się karuzele z filmami podobne jak dla mobile i jednocześnie zwiększyła się liczba zapytań powodujących wyświetlenie rezultatów wideo
9 lipca
Speed Update
Tak jak zapowiedziano już w styczniu, szybkość ładowania strony stała się czynnikiem rankingowym uwzględnianym także w mobilnych wyszukiwaniach Google
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/speed-update-co-wiemy-o-aktualizacji-algorytmu-google/
20 lipca
Nowe wytyczne
Zaktualizowano wskazówki dla zespołu Google oceniającego jakość wyników wyszukiwania (Search Quality Raters), dodając w nich m.in. pojęcie EAT (expertise, authoritativeness, trustworthiness)
24 lipca
Niebezpieczne HTTP
Dla wszystkich stron, które nie stosują szyfrowanego połączenia HTTPS przeglądarka Google Chrome zaczęła wyświetlać ostrzeżenie „Niezabezpieczona”
1 sierpnia
Medic Update
Najbardziej znacząca zmiana w algorytmie w 2018 r. wg różnych źródeł wywołała największe wahania pozycji wśród stron z branży zdrowia/medycyny lub tzw. YMYL („Your Money or Your Life”)
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/kolejny-update-glownego-algorytmu-google/
1 sierpnia
Maotai
Wyciekły informacje o planach stworzenia przez Google specjalnej, ocenzurowanej wersji wyszukiwarki przeznaczonej na rynek Chin (otrzymała ona roboczą nazwę Maotai)
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/ocenzurowana-wersja-wyszukiwarki-google-trafi-na-chinski-rynek/
4 września
Nowy Search Console
Po wielu miesiącach prac nowa wersja narzędzia Google Search Console wyszła z fazy testów i dała użytkownikom dostęp do nowych funkcji oraz znacznie szerszego zakresu czasowego danych
24 września
Google Lens
Zapowiedziano, że do wyszukiwarki grafiki wdrożony zostanie znany z aplikacji mobilnej system Google Lens, pozwalający m.in. na rozpoznawanie różnych obiektów znajdujących się na zdjęciach
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-zmienia-algorytm-sztuczna-inteligencja-w-sluzbie-obrazu-2/
8 października
Koniec Google+
Wyciek danych osobowych użytkowników przyspieszył termin planowanego zamknięcia serwisu społecznościowego Google+ z sierpnia na kwiecień 2019 r. (pozostanie tylko wersja biznesowa)
23 października
Ostrzeżenia dla powolnych
Za pomocą Search Console wysłane zostały nowego rodzaju powiadomienia zalecające właścicielom niektórych stron, aby poprawili szybkość ich ładowania
24 października
Nowości dla firm
W aplikacji Google Maps na terenie USA pojawiła się opcja obserwowania lokalnych firm, a właścicielom biznesów umożliwiono dodawanie wizytówek dla jeszcze nieotwartych obiektów
Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/obserwowanie-firm-planowane-otwarcie-nowosci-w-google-maps/
12 listopada
PageSpeed Insights
Znacznie zmieniono sposób działania narzędzia Google do badania wydajności stron – PageSpeed Insights, którego silnikiem stał się system Lighthouse
3 grudnia
Pytania i odpowiedzi
Wprowadzony został nowy rodzaj rozszerzonych wyników wyszukiwania („rich results”) dla witryn typu Question & Answer, wyświetlający podgląd najlepszych odpowiedzi na dane pytanie