Infografika

Jeżeli chodzi o zmiany zachodzące w algorytmie wyszukiwarki oraz powiązanych z nią usługach i produktach Google, pewnym można być jednego – było, jest i będzie ich całe mnóstwo każdego roku. Nie inaczej minął pod tym względem rok 2018. W naszej infografice przedstawiamy 21 najważniejszych nowości, ulepszeń i aktualizacji związanych z Google, które miały największy wpływ na SEO. Jeśli Waszym zdaniem w poniższym podsumowaniu minionych 12 miesięcy zabrakło jakiegoś istotnego wydarzenia, dajcie znać w komentarzu.

Zmiany w Google 2018 Infografika

 

6 lutego

Rezerwacje w mobile

Możliwość rezerwowania hoteli i lotów pojawiła się w mobilnej wersji wyszukiwarki Google

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/nowosc-od-google-rezerwacja-lotow-i-hoteli-w-mobilnej-wyszukiwarce/

15 lutego

Znikają grafiki

Wyniki wyszukiwania Google Grafika pozbawiono opcji bezpośredniego oglądania i pobierania pełnej wersji obrazka bez wchodzenia na jego stronę

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/zmiany-w-google-grafika-znika-najpopularniejsza-funkcja/

7 marca

Core update

Potwierdzona przez Google duża aktualizacja głównego algorytmu („core algorithm”) wg oficjalnych informacji miała poprawić ocenę stron wcześniej „niedocenianych”

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/marcowe-wahania-temperatur-w-serpach-aktualizacja-algorytmu-google/

8 marca

Posty w wynikach

Muzycy otrzymali możliwość publikowania postów dotyczących nowych teledysków czy trasy koncertowej i pojawiających się bezpośrednio w rezultatach wyszukiwania

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-daje-glos-muzykom/

14 marca

Pusto w wynikach

Przetestowane zostały wyniki wyszukiwania pozbawione rezultatów organicznych („Zero-Result”), zawierające tylko bezpośrednią odpowiedź na pytania związane z czasem, datami, jednostkami itp.

26 marca

Mobile-first indexing

Oficjalnie rozpoczęto wdrażanie nowego sposobu indeksowania stron, w którym domyślnie skanowana i oceniana stała się mobilna wersja witryny

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-zmienia-sposob-indeksowania-stron-startuje-mobile-first-indexing/

16 kwietnia

Broad core update

Kolejna oficjalnie potwierdzona przez Google szeroka aktualizacja głównego algorytmu spowodowała bardzo duże zmiany pozycji stron na listach wyników

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/aktualizacja-algorytmu-wyszukiwarki-potwierdzona-przez-google/

13 maja

Krótsze opisy

Opisy stron wyświetlane w rezultatach Google po kilku miesiącach od zwiększenia ich długości do 300+ znaków, zostały skrócone z powrotem do ok. 150-160 znaków

14 czerwca

Filmy w Google

W desktopowych wynikach wyszukiwania pojawiły się karuzele z filmami podobne jak dla mobile i jednocześnie zwiększyła się liczba zapytań powodujących wyświetlenie rezultatów wideo

9 lipca

Speed Update

Tak jak zapowiedziano już w styczniu, szybkość ładowania strony stała się czynnikiem rankingowym uwzględnianym także w mobilnych wyszukiwaniach Google

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/speed-update-co-wiemy-o-aktualizacji-algorytmu-google/

20 lipca

Nowe wytyczne

Zaktualizowano wskazówki dla zespołu Google oceniającego jakość wyników wyszukiwania (Search Quality Raters), dodając w nich m.in. pojęcie EAT (expertise, authoritativeness, trustworthiness)

24 lipca

Niebezpieczne HTTP

Dla wszystkich stron, które nie stosują szyfrowanego połączenia HTTPS przeglądarka Google Chrome zaczęła wyświetlać ostrzeżenie „Niezabezpieczona”

1 sierpnia

Medic Update

Najbardziej znacząca zmiana w algorytmie w 2018 r. wg różnych źródeł wywołała największe wahania pozycji wśród stron z branży zdrowia/medycyny lub tzw. YMYL („Your Money or Your Life”)

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/kolejny-update-glownego-algorytmu-google/

1 sierpnia

Maotai

Wyciekły informacje o planach stworzenia przez Google specjalnej, ocenzurowanej wersji wyszukiwarki przeznaczonej na rynek Chin (otrzymała ona roboczą nazwę Maotai)

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/ocenzurowana-wersja-wyszukiwarki-google-trafi-na-chinski-rynek/

4 września

Nowy Search Console

Po wielu miesiącach prac nowa wersja narzędzia Google Search Console wyszła z fazy testów i dała użytkownikom dostęp do nowych funkcji oraz znacznie szerszego zakresu czasowego danych

24 września

Google Lens

Zapowiedziano, że do wyszukiwarki grafiki wdrożony zostanie znany z aplikacji mobilnej system Google Lens, pozwalający m.in. na rozpoznawanie różnych obiektów znajdujących się na zdjęciach

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/google-zmienia-algorytm-sztuczna-inteligencja-w-sluzbie-obrazu-2/

8 października

Koniec Google+

Wyciek danych osobowych użytkowników przyspieszył termin planowanego zamknięcia serwisu społecznościowego Google+ z sierpnia na kwiecień 2019 r. (pozostanie tylko wersja biznesowa)

23 października

Ostrzeżenia dla powolnych

Za pomocą Search Console wysłane zostały nowego rodzaju powiadomienia zalecające właścicielom niektórych stron, aby poprawili szybkość ich ładowania

24 października

Nowości dla firm

W aplikacji Google Maps na terenie USA pojawiła się opcja obserwowania lokalnych firm, a właścicielom biznesów umożliwiono dodawanie wizytówek dla jeszcze nieotwartych obiektów

Więcej szczegółów: https://www.semtec.pl/obserwowanie-firm-planowane-otwarcie-nowosci-w-google-maps/

12 listopada

PageSpeed Insights

Znacznie zmieniono sposób działania narzędzia Google do badania wydajności stron – PageSpeed Insights, którego silnikiem stał się system Lighthouse

3 grudnia

Pytania i odpowiedzi

Wprowadzony został nowy rodzaj rozszerzonych wyników wyszukiwania („rich results”) dla witryn typu Question & Answer, wyświetlający podgląd najlepszych odpowiedzi na dane pytanie